Saturday, January 29, 2011

Despre o viitoare societate distrusa (sau de distrusi)

“Piata muncii se revigoreaza. Se cauta persoane cu studii medii si superioare”. Aud deja a treia oara stirea asta si ma umfla rasul/plansul. Mai ales cand ma uit la partea cu studii superioare. Si asta intrucat despre studentii de azi vreau sa vorbesc. Pentru ca situatia e tragica, ba chiar comica (daca ma gandesc ca o sa imi pun palma in fund si plecand nu imi va mai pasa). Avem o universitate. Care zice ca e cea mai tare din tara. Ba mai mult trage la top 500 Shanghai, are teluri marete si se lauda ca formeaza tineri si le modeleaza caracterul si cunostintele la nivel inalt. Deja mi-am scapat tigara din mana de ras.

Desigur ca este vorba de UBB Cluj. Dragii mei, foamea de bani bate la fund orice deontologie, orice etica profesionala. Facultatile se umfla cu studenti, unu mai nauc ca celalalt, care in procent de 90-95% nici nu stiu pentru ce au ajuns la respectiva facultate. Fie suna bine “business”, fie da bine manager in turism (cand de fapt iesi cel mult la nivelul blondei din agentie care n-are habar ce fus orar are romania d-apoi sa iti recomande regiuni /zone/oferte turistice), fie studii europene imbie urechea atat de bine incat deja te vezi la taclale cu Gigi si Vadim la Bruxelles… Iar exemplele pot continua. Avem categoria de studenti care vin manati cu biciul de parinti, cei care dau la o facultate ca era misto profa din liceu la materia respectiva. Si asa mai departe. Sunt prea putini cei ce vor cu adevarat sa faca ceea ce au ajuns sa faca, prea putin care au o pasiune pentru un domeniu, prea putini care realizeaza pe ce lume traiesc. Lipsa totala a responsabilizarii la cel mai mic nivel creste nepasarea la cote nebanuite.

Se spune ca pofta vine mancand. Poate. Problema e ca acesti studenti odata ajunsi in respectivele facultati, nu doar ca trec precum gasca prin apa dar mai mult o fac si cat se poate de fraudulos. Si da folosesc cuvinte mari intrucat asa se numeste cand iti insusesti venituri materiale sau orice alte avantaje (loc bugetat, camin, etc) prin mijloace necuvincioase. Nu o zic eu, o zice legea! Si cu marea complicitate a profesorilor. Pe langa clasicele servite, fituici se poarta gadgeturile. Casti si microcasti cu unde radio si prin bluetooth si alte dracii de care sincer nici nu am auzit sau mintea mea de nokia 5110 si pentium 4 e greu sa le priceapa. Ce pricep insa e modul in care profesorii inchid ochii si ii lasa sa intre boi in facultati si sa iasa vite (si nu vorbesc de orice facultati, de private cu nume pompoase sau de facultati de florarese si birjari…) si modul in care aceasta complicitate dauneaza acelor 5% care chiar trag. Nu pricep cum vazandu-i ca dau dovada de incultura crasa si de lipsa oricaror cunostine in domeniu ii poarta pe palme pana la absolvire. Au ajuns sa nu le pese dar la un nivel cel putin la fel daca nu chiar mai ridicat decat al studentilor in cauza. Probabil o protectie psihica impotriva prostiei. Sau poate mecanismul acela care te transforma atunci cand ajungi sa mananci din aceiasi troaca cu porcii. Doua treimi dintre studentii romani admit ca au copiat cel putin o data la examene conform studiilor. Sociologii cred ca profesorii îi incurajeaza la furt intelectual: sunt netransparenti, tolereaza plagiatul, ba, uneori, il si practica !

Are oare sens sa mai zic ceva de constinta studentului ? De faptul ca copia la un examen este un motiv de mandrie pentru student, care are cu ce se lauda in urmatorul semestru: „Eu am reusit sa il copiez pe profu X! Am luat 10!“? De faptul ca triseaza imaginandu-si ca “lasa ca ‘oi vedea eu ce ‘oi face cand termin”… Dragii mei o sa spalati parbrize sau o sa ajungeti pe pozitii numai pe pile, fara avand habar o iota din ceea ce faceti. Sa nu mai vorbim cate pozitii de bugetar vor fi acelea. Platite din buzunarul omului de rand. Sincer daca imi vad copilul elev al unor indivizi de genul il retrag de la scoala. Accept poate fofilatul “pentru un 5-6”, “pentru a trece”. In general astia sunt genul de studenti care oricum nu prea vor avea treaba cu domeniile lor si in genral sunt si ei p-acolo. Dar astazi marea majoritate fura pentru note mari, pentru imagine falsa de intelectual, pentru beneficii. “Daca ar exista o dezaprobare din partea grupului, frecventa copiatului ar scadea. Dar grupul de elevi sprijina in general aceste actiuni” ne spune o revista medicala… Ei as…nu va exista dezaprobarea grupului atata timp (culmea tot de acolo aflam) cat la nivel de liceu 91% copiaza. Pai doar nu se vor transforma peste noapte la facultate in mielusei. Nici vorba. Vor urca la un alt nivel. Casti si alte tampenii. Doar ei sunt “olimpicii”, cei cu bacul cu 10, desteptii si frumosii lu mama… toate frauduloase evident ! (poate mai putin cu frumosul ca nu discutam aici aceste aspecte)

Crezand ca te vei fofila toata viata, ca “o scoti cumva la capat ” ca poti trisa mereu cand ai un hop de trecut este cea mai josnica treaba si primul lucru care imi vine e sa scuip in scarba. Nu se va putea trisa mereu. Pe unii sita ii va cerne. Altii vor avea pile sau “prieteni generosi”, parinti sau rude “bine puse” si asa mai departe. Dar viata ti-o trage cand te astepti mai putin. Si nu vor mai fi fituicile sau micro castile acolo sa te scoata din rahat. Sau sa il dea deoparte pe celalt care pune osul, pe cel care merita, pe cel care nu e venit cu ultima avalansa. Cateodata furtul calificat se plateste !

De altfel, ca o paranteza, stau sa ma intreb ce dracu poti face 24 din 24 incat sa nu ai timp sa pui mana pe o carte. Ca la jug nu trag, fiare vechi nu imping, copilasii nu urla de foame, intretinerea nu te preseaza (nu pe ei , pe parintii lor e altceva..). Una peste alta nu pot decat sa concluzionez ca nepasarea si nesimtirea nu au limite. Iar manifestarea extrema este furtul, trisul. Fara rusine, fara scrupule ( fără scrupule (sau lipsit de) = fără nici un considerent moral în atingerea unui scop; imoral, incorect. (<>scrupule, lat. scrupulum) – asta pentru cei care facand parte din acea categorie au reusit sa ajunga pana la acest paragraf...)

Nu in ultimul rand problema este si va continua sa fie exponential chiar, una a societatii romanesti. Care nu doar ca ii tolereaza, ii si incurajeaza. Urlam ca vai bugetarii, le scad salariile. Pai astia is bugetarii !!!!!! Cum sa incurajezi, sa asisti sa tolerezi macar astfel de persoane ??!!? Indivizi/individe care au trisat, furat formarea profesionala (suna prea elevat pentru ei) care nu-s in stare de mai nimic (poate sa faca plozi si sa ceara salarii maternale) si care apoi se constituie in ceea ce va fi viitoarea noastra clasa de intelectuali. Halal. Astia sunt cei care ies in strada si urla ca vor. Pentru ca pe propriile forte si aptitudini nu sunt in stare sa realizeze nimic. Nu au fost inca din timpul facultatii. Profesorii i-au tolerat inchizand ochii, statul ii tolereaza si ii va tolera intinzand mana. Eu le arat curu si ma bucur ca ma car dracului din tara asta !

8 comments:

Theeo said...

fii student model, scrie cu diacritice.

Mike said...

nu am avut timp de bibilit textul intrucat am examen luni :D

Mihai said...

Si te`ai gandit oare cine e de vina pentru treaba asta? Eu as zice ca profesorul. Cu toate ca is nascut intr`o familie de profesori, si asa am fost educat sa nu critic profesorii, ca profesorii au inttodeauna dreptate, bla bla...in cazul eu eu as spune ca ei au o mare parte din vina. Studentul se gandeste la viitorul apropiat. El crede ca daca copiaza poate prinde o bursa ceva, si il ajuta sa supravietuiasca. Da. O sa il ajut pe moment, dar pe viitor s`ar putea sa aiba mare nevoie de cunostiintele pe care in trecut a refuzat sa si le insuseasca. Dar el crede ca o sa improvizeze ceva pe parcurs. Eu recunosc ca la ultimul examen am avut la mine o fituica. Vroiam sa ma uit pe ea, dar am realizat ca am scris totul. Aveam pe ea notate vreo 5-6 denumiri mai ciudate, insa le`am retinut si nu a fost nevoie de ea. Vrei sa stii de ce am avut la mine fituica? Pentru ca unii profesori divinizeaza studentii care ii scriu cuvant cu cuvant din carte(de preferat a lor). Cu asacceva nu pot fi de acord. Luam ca exemplul concret,ultimul nostru examen. Oare cati dintre colegi au scris la precipitatii valorile exacte, ba mai mult valorile maxime inregistrate?(peste 26.000 mm/an). Oare cati dintre coelgi au stiut ca sunt paduri tropicale umede si in Madagascar si sa le descrie putin? Informatiile astea nu ni le`a predat. Eu le`am scris. Dar nu a apreciat. Daca nu scrii copy/paste din carte nu iei nota 10. Exact acelasi lucru mi s`a intamplat si la Introducere in Geografie Umana, cand am invatat toata cartea, pt ca imi place materia, iar ceilalti au invatat doar 2 subiecte, ba mai mult le`au si scris de acasa. Eu daca nu am facut copy/paste si am scris cu cuvintele mele, dovedind ca inteleg fenomenele nu am luat 10. Atunci te miri de ce alege lumea sa copieze? Cand daca intelegi procesele, fenomenele si le reformulezi cu ideiile tale nu esti apreciat de profesor, dar daca scrii 7 pagini, inclusiv virgula din carte esti divizinat. Mie mi`a placut de ex examenul la economica. Nu a dat tipuri de transporturi, ci consecinte. practic trebuia sa intelegi fenomenul si sa scrii. Cultura generala. Nu aveai de unde copia. Acelasi profesor a dat sapt asta un examen asemanator la turism. In carte aveau analizata Bucovina, iar la examen le`a dat potentialul turistic al transilvaniei. Toti s`au revoltat, insa era o chestie de gandire. Ei au invatat transporturile, obiectivele turistice, etc, si trebuiau doar sa le ia pe toate din transilvania si sa le descrie. Pe ce cai de comunicatie ajungi acolo, ce vizitezi, etc. Dar multora li s`a rupt firul. Aveau informatiile in cap dar nu stiau sa analizeze regiunea. Ei bine, astfel de examene arata capacitatea unui student. Daca vrei sa nu iti copieze studentii, tu, ca profesor trebuie sa te gandesti la o modalitate de evaluare in care sa nu poata copia!

Mike said...

Nu de asta alege lumea sa copieze. Macar de ar fi asa dar sa nu exageram... Lumea alege sa copieze pentru ca e mai usor, e mai comod, E MAI SIGUR SA OBTINA AVANTAJELE DORITE CU MINIM DE EFORT !
Nu stiu daca te-ai folosit sau nu de fituica. La urma urmei nu ar conta pentru ca nu ai deveni decat altul dintr-un rand mai lung (comparativ cu celalalt). Ce stiu insa e ca si tentativa e in codul penal.

liana said...

interesant

Masaj erotic focsani said...

copiem pentru ca nu suntem siguri pe noi ......

Marius Kenesz said...

Mda, a trecut deja anul de cand am citit acest articol pertinent si constat ca unii continua sa se imbaieze in aceeasi cloaca imputita. Succes, domnilor colegi,la constructia viitoarelor cariere profesionale(la Kaufland sau KFC). Sau trebuia sa zic "succesuri"(sic).

rochii de ocazie din Romania said...

Mi-a placut mult articolul DVS. Multumesc!